Criminaliteitspreventie in de
metro
Artikel voor Samenleving en Criminaliteitspreventie (Se’C),
nr. 5 van het Ministerie van Justitie, oktober 1996
door Manuel J.J. López
|
Vijf strategieën
Een sociaal veilig ontwerp en beheer van metro-systemen dient
zich te richten op bevordering van:
- betrokkenheid en verantwoordelijkheid;
- sociale controle;
- effectief politie-optreden;
- duidelijke normstelling en -handhaving en
- sturing van de passagiersstroom.
|
Betrokkenheid en verantwoordelijkheid
Het ontwerp, de inrichting en het beheer van metrostations geeft
vaak de indruk dat alles van iedereen is en niets van iemand in
het bijzonder. Deze anonimiteit dient te worden doorbroken. Wanneer
passagiers, winkeliers en metro?personeel de indruk hebben dat
het station ook van hen is dan voelt men er zich verantwoordelijk
voor. De sociale veiligheid wordt dan ook bevorderd wanneer stations
een ‘eigen gezicht’ krijgen en delen van de ‘openbare’
ruimte worden toegewezen aan het beheer en toezicht van winkeliers.
Naast een attractief ontwerp is goed onderhoud en beheer nodig.
Wanneer er (ondanks alle voorzorg) toch graffiti of vandalisme
is opgetreden, dient het object binnen 24 uur in zijn oorspronkelijke
staat te worden teruggebracht. Het helpt hierbij om buiten het
domein van de commerciële voorzieningen eten, drinken en
roken te verbieden. Dit verbod dient te worden gehandhaafd. Het
is daarom goed een beheerssysteem op te zetten dat alles brandschoon
houdt.
|
Sociale controle
Een voelbare sociale controle stoelt op betrokkenheid en overzicht.
Op ieder voor het publiek toegankelijke punt in het metrostelsel
dient er op ieder uur van de dag zowel een daadwerkelijke als
een voelbare controle te zijn.
Door slimme manipulatie van de visuele oriëntatie en routes
van de passagiers kunnen metro planners er voor zorgen dat er
voldoende informeel toezicht is op iedere plek binnen het systeem
en gedurende de gehele dag. Op plaatsen waar (op bepaalde tijdstippen)
de hoeveelheid informeel toezicht te laag is, wordt semi?formeel
toezicht ingevoerd. Waar ook het instellen van semi?formeel toezicht
te weinig effect sorteert, kan formeel toezicht in de vorm van
stationsbewaking worden ingezet. Het uitgangsprincipe is hierbij
dat formele controle het laatste redmiddel is. Informele en semi?formele
controle is namelijk niet alleen veel goedkoper, het is ook beter
voor de algehele atmosfeer en kan gemakkelijker in het ontwerp
worden ‘ingebakken’.
|
Naar effectief politie-optreden
Naast het metrobedrijf heeft ook de politie een duidelijke verantwoordelijkheid
in de criminaliteitsmanagement binnen het metro?systeem.
De inrichting van het systeem zal daarom snel en effectief politie?optreden
mogelijk moeten maken. Politie?portofoons moeten overal in het
systeem te gebruiken zijn; ook in de treinen en tunnels. Toegangspartijen
dienen zo te worden gebouwd dat ze snel kunnen worden afgesloten
en gecontroleerd. Er dient op ieder punt in de metro een weloverwogen
balans te zijn van de hoeveelheid potentiële vluchtwegen.
Behalve maatregelen in de inrichting van het metro?systeem dient
er een nauw samenwerkingsverband met de politie te bestaan. Er
dienen goede afspraken te worden gemaakt en veelvuldig overleg
plaats te vinden. De politie moet worden gevraagd mee te denken
over sociale veiligheid en mee te werken aan de oplossing van
concrete criminaliteitsproblemen.
|
Normstelling &
-handhaving
Een soepele houding ten opzichte van relatief onschuldig normoverschrijdend
gedrag leidt in de regel tot een lagere drempelwaarde voor meer
ernstige vormen van ongewenst gedrag. Om een neergaande spiraal
te voorkomen, moet een duidelijke norm worden gesteld en gehandhaafd.
Dit heeft vergaande consequenties voor zowel de inrichting als
beheer van het metro?systeem.
Het valt aan te raden om vervuiling en het neergooien van rommel
te ontmoedigen door duidelijke verboden op roken en opzettelijke
vervuiling. Een verbod op eten en drinken (buiten het domein van
de daartoe bestemde commerciële voorzieningen), zoals in
Hong Kong en Singapore zorgt niet alleen voor minder vervuiling,
het maakt ook de handel en het gebruik van drugs een stuk lastiger.
Het instellen van verboden heeft overigens alleen maar zin wanneer
er ook een stringent en zichtbaar handhavingsbeleid wordt gevoerd.
Introductie van een gesloten toegangssysteem in combinatie met
stationsbewaking ontmoedigt zwartrijden, rondhangen en druggebruik.
|
Sturing van de passagiersstroom
Sturing van de publieksstroom (het in goede banen leiden en in
beweging houden van ideale concentraties passagiers) bevordert
niet alleen de doorstroom, maar ook de veiligheid van de metrogebruikers.
De inrichting van het metrostation moet dusdanig zijn dat het
publiek in beweging wordt gehouden. Dit zorgt ervoor dat kwaadwillenden
duidelijk herkenbaar zijn door hun rondhangend gedrag. Criminelen
hebben minder kans hun slachtoffer uit te zoeken en vast te pinnen.
lees verder...
|
Download
this article
|