Inleiding
De problematiek van criminaliteit en onveiligheidsgevoelens in
de metro is jarenlang een onderbelicht onderwerp geweest. Iedereen
vermoedde wel dat het probleem aanzienlijk is, maar onderzoek
en literatuur over dit onderwerp was beperkt. Om deze lancune
op te vullen, is grootschalig onderzoek verricht onder twaalf
metrobedrijven in Azië, Europa, Noord- en Zuid Amerika. Een
pas verschenen boek doet verslag van het onderzoek. Het beschrijft
de ervaringen van de metrobedrijven met criminaliteit en criminaliteitspreventie,
biedt een model voor een vernieuwende integrale aanpak en werkt
dit uit in een groot aantal gedetailleerde richtlijnen. De uit
het model voortvloeiende maatregelen kunnen door metrobedrijven
gemakkelijk worden overgenomen in een breed opgezet Plan van Aanpak
en afgestemd op hun algemene streven naar kwaliteit en klantvriendelijkheid.
Dit artikel geeft een korte samenvatting van het boek en behandelt
de voornaamste bevindingen.
Evenals andere openbare voorzieningen, hebben ook metro-systemen
de laatste decennia te kampen met een snelle toename van criminaliteit
en onveiligheidsgevoelens. Asociaal gedrag door jongeren, zwervers
en junks veroorzaken vaak gevoelens van angst, vermijdingsgedrag
en verlies aan inkomsten. Mishandeling en bedreiging van metro-personeel
vermindert het arbeidsplezier en verhoogt het ziekteverzuim. Terroristische
aanslagen op de metro kwamen tot 1975 niet voor, maar zijn na
die tijd sterk toegenomen zowel in frequentie als in het aantal
betrokken slachtoffers.
Dat de algemene toename van criminaliteit en onveiligheidsgevoelens
in de maatschappij vooral ook binnen de metro's tot uitdrukking
kwam, is niet zo verwonderlijk. Metro's bezitten immers (meer
nog dan de meeste andere omgevingen) veelal alle kenmerken die
een omgeving tot een ideale plek voor criminaliteit maken. Het
(veelal) ondergrondse karakter van het systeem, de lange gangen
met hoeken en nissen, de te hoge (spitsuur) en te lage (avonduren)
concentraties van mensen, de zichtbare aanwezigheid van graffiti
en vervuiling en de bedreigende uitstraling van rondhangende randfiguren
zijn allemaal facetten die door veel mensen direkt met het woord
‘metro’ worden geassocieerd en bekende oorzaken van
zowel onveiligheidsgevoelens als feitelijke criminaliteit.
lees verder... |