Het onderzoek
Om inzicht te krijgen in de verschillende mogelijkheden om criminaliteit
en onveiligheid in de metro te voorkomen is internationaal vergelijkend
onderzoek verricht. Twaalf metrobedrijven in Azië, Europa,
Noord- en Zuid Amerika zijn bezocht en bestudeerd. Dit zijn de
metro's van Tokyo, Hong Kong, Singapore, Taipei, New York, Washington
D.C., São Paulo, Praag, Budapest, Amsterdam, Londen en
Parijs. Documentatie en statistisch materiaal over deze systemen
is verzameld en geanalyseerd. Bouwkundige en planologische aspecten
van de systemen zijn gefotografeerd en terplaatse bestudeerd.
In zes van de twaalf systemen zijn metro-authoriteiten benaderd
en bevraagd over hun criminaliteitsproblemen, preventieve aanpak
en ervaringen.
Het internationaal vergelijkend onderzoek maakt duidelijk dat:
· metrobedrijven vijf verschillende preventiestrategieën
gebruiken die allen zowel een situationeel als een organisatorisch
component bezitten,
· kennis over deze stategieën verspreid is over de
verschillende systemen,
· de beste successen worden geboekt door die metrobedrijven
die er in slagen de vijf strategieën te combineren in een
gebalanseerde mix van op elkaar afgestemde maatregelen en
· een goede mix van maatregelen richt zich niet alleen
op het voorkomen van criminaliteit; het heeft ook een positieve
invloed op andere bedrijfsdoelstellingen als ongeval- en brandpreventie,
service en imago verbetering, kostenbeheersing en vergroting van
de bedrijfsomzet.
De vijf preventiestrategieën kenmerken zich door hun synergetisch
karakter: ze zijn in hun uitwerking in hoge mate afhankelijk van
de degelijkheid waarmee de andere strategieën zijn verwezenlijkt.
Het preventieve effect van de vijf strategieën tezamen is
daarom groter dan de som van de individuele delen.
De ideale aanpak, waarbij alle vijf de strategieën op een
evenwichtige manier met elkaar worden gecombineerd, blijkt in
de praktijk helaas (nog) bijna niet voor te komen. Dit komt doordat
kennis over de verschillende strategieën verspreid is over
de verschillende landen en hun metrobedrijven. Ieder metrobedrijf
heeft enkele stukjes van de puzzel, maar bijna geen enkel heeft
inzicht in het gehele scala van mogelijkheden. Nederlandse metrobedrijven,
bijvoorbeeld, besteden veel aandacht aan het bevorderen van ‘zichtbaarheid
en sociale controle’, maar zijn duidelijk minder behept
met ‘normstelling & -handhaving’ en ‘sturing
van de passagiersstroom’ dan bijvoorbeeld met metrobedrijf
van Singapore. Dit is jammer, niet alleen omdat de criminaliteit
hierdoor minder goed wordt aangepakt, maar ook omdat de inefficiëncy
van de eenzijdige aanpak(ken) het aantal positieve spin-offs naar
andere bedrijfsdoelstellingen beperkt en de metrobedrijven voor
een onnodig hoog kostenplaatje stelt.
lees verder... |