De NS gaat de komende jaren 40% van de treinstations beveiligen 
          met elektronische toegangspoortjes en hekken. Doel van deze maatregel 
          is het zwartrijden en de agressie in de trein te verminderen. 
        Tourniquets
          Het Algemeen Dagblad meldt dit op basis van een vertrouwelijk onderzoeksrapport 
          van de NS. De spoorwegonderneming zou volgens het AD van plan zijn 153 
          van de 382 Nederlandse stations af te sluiten met tourniquets (elektronische 
          draaihekjes). De kosten van de operatie komen op 649 miljoen euro. 
        Zwartrijders
          De NS wil de sociale veiligheid verhogen, door de stations af te sluiten. 
          De agressie op de trein wordt namelijk vooral veroorzaakt door zwartrijders. 
          Tourniquets maken het zwartrijden vrijwel onmogelijk. De NS heeft becijferd 
          dat het aantal zwartrijders hiermee met 75% zal afnemen tot 5000 per 
          dag.
        Proef
          Volgend jaar beginnen de Spoorwegen een proef met het afsluiten van 
          de stations op de lijn Rotterdam-Den Haag. Bij succes volgen in 2004 
          de Flevolijn (Amsterdam-Lelystad) en de Schiphollijn (Amsterdam-Leiden). 
          Nog eens twee jaar later moeten alle geselecteerde stations zijn voorzien 
          van tourniquets. 
        Nadelen
          Aan de komst van de draaihekjes zitten ook nadelen. Zo zouden op veel 
          stations bijvoorbeeld winkels en restauraties voor niet-reizigers onbereikbaar 
          worden. Dit kan de NS zich niet veroorloven omdat op deze activiteiten, 
          in tegenstelling tot het reizigersvervoer, nog winst wordt gemaakt. 
          Daarom houden de Spoorwegen rekening met 175 miljoen aan verbouwingskosten. 
        
        
        
          Meer OV Nieuws