De NS gaat de komende jaren 40% van de treinstations beveiligen
met elektronische toegangspoortjes en hekken. Doel van deze maatregel
is het zwartrijden en de agressie in de trein te verminderen.
Tourniquets
Het Algemeen Dagblad meldt dit op basis van een vertrouwelijk onderzoeksrapport
van de NS. De spoorwegonderneming zou volgens het AD van plan zijn 153
van de 382 Nederlandse stations af te sluiten met tourniquets (elektronische
draaihekjes). De kosten van de operatie komen op 649 miljoen euro.
Zwartrijders
De NS wil de sociale veiligheid verhogen, door de stations af te sluiten.
De agressie op de trein wordt namelijk vooral veroorzaakt door zwartrijders.
Tourniquets maken het zwartrijden vrijwel onmogelijk. De NS heeft becijferd
dat het aantal zwartrijders hiermee met 75% zal afnemen tot 5000 per
dag.
Proef
Volgend jaar beginnen de Spoorwegen een proef met het afsluiten van
de stations op de lijn Rotterdam-Den Haag. Bij succes volgen in 2004
de Flevolijn (Amsterdam-Lelystad) en de Schiphollijn (Amsterdam-Leiden).
Nog eens twee jaar later moeten alle geselecteerde stations zijn voorzien
van tourniquets.
Nadelen
Aan de komst van de draaihekjes zitten ook nadelen. Zo zouden op veel
stations bijvoorbeeld winkels en restauraties voor niet-reizigers onbereikbaar
worden. Dit kan de NS zich niet veroorloven omdat op deze activiteiten,
in tegenstelling tot het reizigersvervoer, nog winst wordt gemaakt.
Daarom houden de Spoorwegen rekening met 175 miljoen aan verbouwingskosten.
Meer OV Nieuws