Het risico om in de trein te worden gepakt op zwartrijden wordt
steeds kleiner. Slechts vier op de tien kaartjes worden gecontroleerd.
Dat blijkt uit cijfers van de NS, meldt de Volkskrant.
Duurder
De NS kondigde onlangs aan dat de kaartjes eind dit jaar zo'n 10% duurder
worden. Nu blijkt dat de kaartjes vaak niet worden gecontroleerd, ligt
het in de verwachting dat steeds meer mensen de gok zullen wagen om
zwart te rijden.
Het aantal zwartrijders ligt nu op 2%, zegt de NS. Per dag zijn dat
20.000 mensen. Dat betekent dat de spoorwegen dagelijks een ton aan
inkomsten mislopen (36 miljoen euro per jaar).
Kaartje in trein
Uit de cijfers van de NS blijkt dat steeds meer kaartjes in de trein
worden uitgeschreven. Het aantal uitgeschreven kaartjes steeg van 3500
per dag in 2001 tot 4100 nu, terwijl het aantal treinreizigers in deze
periode daalde.
De NS is niet van plan om meer conducteurs in te zetten om zwartrijden
tegen te gaan. "De prioriteit ligt bij het op tijd laten rijden,
de veiligheid en het creëren van zitplaatsen", zegt een NS-woordvoerder
in de Volkskrant.
Surveillanten
Het zwartrijden wordt vergemakkelijkt door de komst van de treinsurveillant.
Omdat de NS er niet in slaagde genoeg conducteurs te werven, nam het
bedrijf surveillanten aan. Die namen een deel van het werk van de conducteurs
over, maar ze mogen geen bonnen uitschrijven.
Geen politie
Ook als een zwartrijder gepakt wordt, is de kans dat hij wordt gestraft
klein. Vaak is er geen ondersteuning van de spoorwegpolitie. Die is
alleen op de grote stations aanwezig en zelfs daar weigeren ze soms
te komen. De conducteur kan daardoor weinig anders doen dan de zwartrijden
laten gaan.
Agressie
Volgens het ministerie van Verkeer ontstaat 60 á 70% van de agressie
in de trein door zwartrijders. Doordat de pakkans van zwartrijders afneemt,
is de agressie in de trein toegenomen. "Reizigers ruiken dat de
pakkans klein is en stappen steeds vaker zonder kaartje in de trein",
zegt een vakbondsbestuurder.
Meer OV Nieuws