home | nieuws | projecten | www-links | bibliotheek | vraag het RCM


Tourniquets bij de metro onvermijdelijk

Het Parool, 18 juni 2001

Eén op de vier reizigers in de metro betaalt niet en het ziet er niet naar uit dat daar de komende drie jaar verandering in komt. Dat blijkt uit (weer) een nieuw rapport aan b. en w. over zwartrijden, controle en tourniquetten. In het rapport wordt nog eens aangegeven dat op alle metrostations toegangscontrole moet komen.

Omdat controleurs te duur zijn, en vaak niet bestand blijken tegen de mate van agressiviteit van zwartrijders, lijken tourniquets de oplossing. Het is een oplossing die in zijn rudimentaire vorm overigens al bijna een eeuw geleden in de Parijse metro werd toegepast en sedertdien overal ter wereld is ingevoerd.

Als reactie op dit onderzoek heeft het college besloten tot een nieuw onderzoek, namelijk of er alléén tourniquets moeten komen die met een chipkaartje kunnen worden geopend - zoals talloze Amsterdamse bedrijven al hebben - of dat ernaast zulke tourniquets ook toezichthouders moeten komen op de stations: de zogeheten stewards, waar het GVB al jaren voor pleit.

Parallel aan het gemeentelijk onderzoek loopt een onderzoek van de Spoorwegen, Connexxion, het GVB en de Rotterdamse RET naar de mogelijkheid van zo'n chipkaart waarmee niet alleen in metro, tram en bus, maar ook op spoorstations moet kunnen worden betaald. De tourniquets reageren op zo'n kaart.

Volgens het GVB kan de kaart over twee jaar worden ingevoerd, de gemeente denkt aan een periode van drie jaar. Eerder probeerde het GVB een aparte chipkaart alleen voor de Amsterdamse metro in te voeren, waarmee die van tourniquets kon worden voorzien. Maar b. en w. kozen voor een landelijke kaart, omdat die de strippenkaart kan vervangen, wat met de Amsterdamse niet mogelijk was.

Alle partijen denken dat met tourniquets agressievelingen, bedelaars, dealers, junks en andere ongewenste types uit de metro zijn te weren.

 


Meer OV Nieuws