home | nieuws | projecten | www-links | bibliotheek | vraag het RCM


Metro veiliger met tourniquets

Stadskrant Rotterdam, 14 september 2002

Werken aan een Veilig Rotterdam

De gemeenteraad heeft in november 2001 het vijfjarenprogramma 'Versterking Veiligheid Rotterdam' vastgesteld. Dit programma levert bouwstenen om de onveiligheid in de stad effectief aan te pakken. De Stadskrant besteedt regelmatig aandacht aan de verschillende activiteiten, die in het kader van het vijfjarenprogramma worden ontplooid.

Rotterdam is weer iets veiliger geworden. Begin september zijn op het metrostation Marconiplein tourniquets in gebruik genomen. Dat zijn toegangspoortjes die je alleen maar kunt openen met een geldig vervoersbewijs. Zwartrijders en anderen die niks in het metrostation te zoeken hebben, komen er dus niet meer in. Tourniquets zijn een belangrijk middel om de veiligheid in de metro te vergroten.

Marconiplein is het eerste merostation met tourniquets. Andere stations zoals die van de in november te openen Beneluxlijn krijgen ze ook. Eind volgend jaar moeten alle metrostations in Rotterdam met tourniquets zijn uitgerust. De toegangspoortjes zullen dan niet alleen met een strippenkaart of een abonnement te openen zijn, maar ook met de nieuwe landelijke chipkaart voor het openbaar vervoer. Die wordt nu ontwikkeld. Rotterdam krijgt daarvan de primeur.

600.000 reizigers
Dagelijks maken zo'n 600.000 reizigers gebruik van tram, bus en metro van de RET. Natuurlijk willen die comfortabel en veilig vervoerd worden. Maar dat is helaas niet altijd het geval. Ondanks alle maatregelen van de RET blijft een veilig openbaar vervoer een probleem. Om dat te veranderen zijn fundamentele verbeteringen nodig. Tourniquets in de metro zijn daar een voorbeeld van, maar ook de conducteur op de tram. In Rotterdam loopt een proef met een conducteur op tramlijn 7 (Spangen-Kralingen). Dat werkt heel goed. Het gemeentebestuur gaat zich sterk maken om zoveel mogelijk tramlijnen van conducteurs te voorzien.
Maar er gebeurt nog veel meer om het openbaar vervoer in Rotterdam veiliger te maken. De metrostations worden grondig opgeknapt, op veel plaatsen zijn er camera's, het toezicht wordt verbeterd en regels worden strak gehandhaafd. Treinstellen en stations zien er schoner uit dankzij de mensen van Topscore, het uitzendbureau dat met verslaafden en ex-verslaafden werkt, in opdracht van de RET.

Meer veiligheid in tram, bus en metro staat bovenaan het prioriteitenlijstje voor een veiliger Rotterdam. Het is een van de belangrijkste elementen uit het nieuwe veiligheidsbeleid.

Iedereen, jong of oud, moet weer veilig in het openbaar kunnen stappen, op elk moment van de dag.

Wist u overigens dat er bij de opening van de metro zo'n 25 jaar geleden ook al tourniquets waren? Geen poortjes zoals nu, maar echte draaihekjes, precies zoals de (Franse) naam aangeeft. Toen de strippenkaart er kwam, werden de tourniquets weggehaald. Nu zijn ze dus weer terug. Ervaringen in het buitenland laten zien dat de tourniquets werken. En dat is precies wat Rotterdam wil.

 


Meer OV Nieuws