home | nieuws | projecten | www-links | bibliotheek | vraag het RCM


NS weert agressie bij ingang

AD, 23 december 2002

De NS sluit de komende jaren de toegang tot 153 stations af met elektronische poortjes en hekken. De kans dat reizigers worden gecontroleerd, verdrievoudigt daardoor tot 90 procent. Het aantal zwartrijders neemt met driekwart af tot 5000 per dag. De agressie tegen reizigers en NS-personeel moet afnemen.

Dit staat in een nog vertrouwelijke studie van de NS. Volgend jaar beginnen de Spoorwegen een proef met het afsluiten van de stations op de Hofpleinlijn Rotterdam-Den Haag. Bij succes volgen in 2004 de Flevolijn (Amsterdam-Lelystad) en de Schiphollijn (Amsterdam-Leiden). Nog eens twee jaar later moeten alle geselecteerde stations zijn voorzien van tourniquets. Het gaat om 40 procent van de 382 stations. De kosten bedragen 649 miljoen euro.

Het belangrijkste criterium voor het plaatsen van poortjes is de sociale veiligheid. In 60 procent van de agressiegevallen is zwartrijden de oorzaak. Beruchte agressielijnen zijn daarom het eerst aan de beurt. Verder kijkt de NS naar het aantal reizigers dat het station gebruikt en de hoeveelheid zwartrijders die op dat traject zijn gepakt. Voorrang hebben ook stations waar reizers vanuit metro of bus makkelijk ongezien de trein in kunnen glippen. De poortjes worden door 800 camera's in de gaten gehouden. NS-medewerkers in vijf service-centers bekijken de beelden.

Aan de komst van de draaihekjes zitten haken en ogen. Op veel stations zouden winkels en restauraties voor niet-reizigers onbereikbaar worden. Dit kan de NS zich niet veroorloven omdat op deze activiteiten, in tegenstelling tot het reizigersvervoer, nog winst wordt gemaakt.

Een ander probleem is de kans dat reizigers proberen de hekken te omzeilen. Bijvoorbeeld door langs het spoor te lopen. Dat zou op 30 stations mogelijk zijn. Tijdens de proef wil het concern kijken of met extra hoge boetes dit gedrag kan worden voorkomen.

Bijna de helft van de kosten wordt terugverdiend door het dalende aantal zwartreizigers en het schrappen van conducteurs. Volgens de NS reizen 20.000 mensen per dag zonder kaartje. Doordat straks minder mensen zonder plaatsbewijs in de trein stappen, kan op kleinere lijnen de conducteur verdwijnen. Een deel van dit personeel krijgt een functie op het station. De NS denkt met 500 conducteurs minder toe te kunnen. Niemand krijgt ontslag.



Meer OV Nieuws