Uitgangspunten
ILP wordt al enige jaren in verschillende politiekorpsen in Groot-Brittannië,
Canada, Australië en de Verenigde Staten toegepast (Jansen
2001). In Kent gooide men in 1994 rigoureus het roer om en werd
de aanpak van criminaliteit volgens een intelligence model opnieuw
ingericht. Informatie kwam in het centrum te staan bij het besluitvormingsproces
in het korps. De structurele inzet van criminaliteitsanalyse leidde
hierbij tot permanent geïnformeerde beslissingen.
Naar aanleiding van de successen in Kent ontwikkelde Groot Britannië
het zogenaamde National Intelligence Model (NIM) dat momenteel
als standaard over het hele land wordt uitgerold. Een praktische
uitwerking van dit model staat ook wel bekend onder de naam <TASK
(uitgesproken als ‘delta task’). <TASK vertaalt
het NIM naar de praktijk en geeft daarbij invulling aan de vijf
onderdelen van ILP. Deze onderdelen hebben betrekking op:
< . ‘Ownership’ oftewel probleemverantwoordelijkheid,
T. ‘Tasking & co-ordinating proces’ oftewel prioritering
en toewijzing,
A. ‘Analysed intelligence’; criminaliteitsanalyse,
S. ‘Systems’; databases, computers en analysesoftware
en
K. ‘Knowledge products’ oftewel kennis en kennisproducten.
Ook bij de Nederlandse politie is duidelijk de belangstelling
voor ILP gewekt. Dit leidde er ondermeer toe dat de Raad van Hoofdcommissarissen
eind 2000 een stuurgroep heeft opgericht die als taak heeft de
toepassingsmogelijkheden van Informatie Gestuurde Opsporing (IGO)
in Nederland te onderzoeken (Stuurgroep IGO 2001). Naar alle waarschijnlijkheid
zal dit er toe leiden dat het IGO-concept de komende jaren voor
de Nederlandse situatie wordt uitgewerkt en in een of meerdere
proeftuinen (op onderdelen) wordt uitgetest. Ondanks de Nederlandse
vertaling wordt IGO hierbij niet alleen gezien als sturingsconcept
voor de opsporing, maar ook voor de pro-actie, preventie en nazorg
van criminaliteitsproblemen. De ervaringen uit het buitenland
leren ons immers dat ILP niet zozeer een reactieve alswel een
pro-actieve manier van criminaliteitsbestrijding is. ‘It
allows law enforcement to act in a pre-emptive fashion –
stopping crime before it happens or disrupting the activity of
criminals. This is a proactive rather than reactive approach.’
(Phillips 2000). |